Skip Ribbon Commands
جست زدن به محتواي اصلي

بخش دسترسي سريع


​​ ​​ ​​
پرتال فرهنگی > راهنمای استفاده از امکانات پرتال
وبلاگ  راهنمای استفاده از بخش های مختلف و نیز معرفی امکانات جدید پرتال.
اوت 06
نحوه ایجاد وبلاگ

​برای ایجاد وبلاگ کافی است چند گام زیر را مرحله به مرحله انجام دهید

ابتدا از منوی بالا (تنظیمات سایت) روی گزینه موارد بیشتر کلیک کنید

01.png

در ادامه از بخش سمت چپ روی بلاگ کلیک کنید

02.png

سپس عنوان و آدرس وبلاگ را وارد کنید.این نام و آدرس نباید قبلا ثبت شده باشند.

03.png



نوامبر 16
راهکار مدیریت امنیت شیرپوینت

خانواده تکنولوژی های Microsoft SharePoint تشکیل دهنده یک ساختار تحت وب از تعاملات سازمانی و مدیریت محتوی می باشد که به صورت در حال گسترش است.سیستم مدیریت اسناد و مدارک شیرپوینت به سازمان ها کمک می کند اهداف خود در حوزه مدیریت اسناد و مدارک عملی نمایند. یک مخزن اطلاعاتی متمرکز امکان کشف اطلاعات و استفاده مجدد از اطلاعات حساس را تقویت می کند، و این اختیار را به کاربران می دهد که دانش سازمانی را تحت کنترل درآورند.


با نرخ رشد سالانه تقریباً 35 درصد، Microsoft SharePoint دارای سریع ترین رشد نسبت به سایر محصولات سروری در تاریخ می باشد. تحقیقاتForrester در سال 2008 نشان داد که 96 درصد شرکت ها در حال برنامه ریزی، طرح ریزی ، راه اندازی و استفاده ویا توسعه حداقل بخشی از محصولات Microsoft SharePoint می باشند و 87 درصد این شرکت ها مصمم به پیاده سازی و یا ارتقاء سیستم Microsoft SharePoint ظرف 12 ماه آینده می باشند.

در نتیجه پیدایش سیستم Microsoft SharePoint به عنوان یک شبکه پورتال نامتمرکز ، سازمان ها، تیم ها و ادارات زیادی به صورت مستقل (بدون دخالت دپارتمان IT) از انواع کارکردهای آن استفاده می نمایند و در نتیجه اسناد و اطلاعات بسیاری به سرعت از تکنولوژی های پیشتر مانند File Server ها و برنامه های کاربردی سابق به محل Microsoft SharePoint منتقل می شوند. در چنین وضعیتی ، وقتی یک تکنولوژی همچون شیرپوینت به سرعت و به صورت طبیعی در سازمانی پذیرفته می شود ، به صورت ناخواسته خطرات و ریسک های جدیدی را به وجود می آورند.

Microsoft SharePoint ممکن است در معرض خطرات ذیل قرار گیرد:
  • کاربران به اطلاعاتی دستیابی پیداکنند که نباید دسترسی به آنها داشته باشند
  • کارکنان، مشتری ها و شرکاء مستنداتی را دانلود نمایند و بدون مجوز در آنها تغییر به وجود آورند
  • کاربران در اطلاعاتی سهیم شوند که از لحاظ امنیت و مجاز نباشند
همانگونه که نمودار زیر نشان می دهد سه عنصر اصلی در امنیت SharePoint وجود دارد، مجوزهای صادر شده، کابر یا گروه صادر کننده مجوزها و موارد ایمن شده ( سایت، کتابخانه، مستندات و غیره).

SharePoint Security Model 

الگوی امنیت Microsoft SharePoint بر پایه ارث بری می باشد. ارث بری دسترسی ها آسانترین راه برای ایجاد امنیت برای شیرپوینت می باشد. بدین ترتیب به صورت پیش فرض، دسترسی های یک زیرسایت یا کتابخانه از سایت اصلی به ارث می رسند. به ارث بردن امنیت آسانترین راه برای مدیریت امنیت برای گروهی از سایت ها یا کتابخانه های مستندات است. تحت این شرایط، ارث بری دسترسی ها بر این فرض استوار است که مجوزها برای یک کتابخانه مستندات همانند دسترسی های مابقی کتابخانه می باشد. اما ازآنجائیکه برخی از مستندات ممکن است حاوی اطلاعات حساس تری باشد، همیشه این روال کارآمد نمی باشد.

برای تغییر دسترسی ها برای یک مستند خاص باید الگوی استاندارد ارث بری دسترسی مخدوش گردد. ارث بری دسترسی ها برای هر مستند می تواند با ویرایش بخش مدیریت مجوزها (یجاد مجوزهای دسترسی منحصر به فرد) در آن مستند گسیخته شود. برای مثال، می توانید مجوزها برای کتابخانه اسناد را ویرایش نمایید، که به موجب آن ارث بری امنیت از سایت گسیخته می شود. به منظور تنظیم دسترسی های برای اسناد مجزا، مدیر مربوطه باید مجوز در سطح هر مورد را برای تمامی اطلاعات به صورت مجزا تعریف نماید. این فرآیند ممکن است بسیار وقتگیر باشد و در آن خطا صورت گیرد.

در نتیجه مشکلات در ارتباط با ایجاد کردن مجوز در سطح هر مستند، بسیاری از مدیران سیستم Microsoft SharePoint تنها روش ایمنی اطلاعات به صورت استاندارد را پیاده می کنند. متاسفانه، این روش آن درجه ای از امنیت که برای حفاظت از اطلاعات حساس مورد نیاز است را تامین نمی کند، و ممکن است به این امر منجر شود که کاربران به اطلاعاتی دستیابی پیدا کنند که نباید به آنها دسترسی داشته باشند.​
نوامبر 16
چگونگی استفاده از مخزن ويکی


شما می توانید از این مخزن ویکی برای به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات - ایده ها- همکاری با تیمتان روی یک طرح - ایجاد یک راهنمای دستورالعمل - ساخت یک فرهنگ دانش یا فقط نوشتن اطلاعات روزانه با یک فرمت قابل اصلاحی که به راحتی قابل دسترس باشد. - 

 
ویرایش صفحات
برای ویرایش این صفحه روی نماد ویرایش صفحه در بالای صفحه استفاده کنید. برای دیدن همه فرمانهای قابل دسترسی روی تب صفحه کلیک کنید. وقتی در حال ویرایش هستید می توانید روی صفحه متن تایپ کنید و یا جدول و تصویر وارد کنید. برای پایان ویرایش روی دکمه ذخیره در بالای صفحه کلیک کنید. اگر صفحه را در حال ویرایش رها کنید تغییرات را نخواهید توانست ذخیره کنید.
 
ایجاد پیوندهای wiki 
.شما میتوانید بابستن اسم صفحه در کروشه های دوتایی با صفحه دیگری در این مخزن ویکی پیوند برقرار کنید . وقتی شما ]] را تایپ میکنید ویکی اسمهای صفحه ای که با آنچه شما تایپ کرده اید شروع می شوند را پیشنهاد می کند. شما یکی از این صفحه ها را با استفاده از موس یاکلیدهای فلش می توانید انتخاب کنید یا می توانید یک اسم جدید تایپ کنید. اگر یک اسم جدید تایپ کنید یک لینک با یک صفحه ای که هنوز ایجاد نشده است می سازد. لینکها با تایپ ]] پایان می یابند. اگر شما در حال برقراری پیوند با یک صفحه در یک زیرپوشه یا یک آیتم در یک لیست دیگر هستید می توانید تب را بزنید تا آیتم پیشنهادی انتخاب شده را بدون بستن لینک به لینک خود اضافه کنید
 
شما می توانید با خیلی از objectها در sharepoint پیوند برقرار کنید نه فقط با صفحه ها. اینجا بعضی مثالهای پیوندها آورده شده : 
[[Dogs]] : یک پیوند با یک صفحه به نام Dogs در همان پوشه. 
[[Animals/Dogs]] : یک پیوند با یک صفحه به نام Dogs در یک زیر پوشه به نام Animals. 
[[List:Announcements/Welcome]] : یک پیوند به آیتمی که Welcome نامیده می شود در لیست Anouncements در این سایت. 
 
برای ایجاد یک پیوند به یک صفحه و اینکه آن پیوند متن متفاوتی از اسم صفحه نمایش دهد یک کاراکتر پایپ (|) بعد از اسم صفحه تایپ کنید و سپس متن نمایشگر را تایپ کنید. مثلا برای ایجاد پیوند با برچسب Home Page که به صفحه ای به نام Homeاشاره دارد [[Home|Home Page]] را تایپ کنید.
 
برای براکتهای باز یا بسته دوتایی بدون ساخت یک لینک یک بک اسلش قبل از دو براکت تایپ کنید. مثلا \[[ or \]] 
 
ایجاد صفحات
دو راه اصلی برای ایجاد یک صفحه اصلی در مخزن ویکی تان وجود دارد. 
  1. یک لینک به صفحه ای که وجود ندارد ایجاد کنید و سپس روی آن کلیک کنید تا صفحه ایجاد شود:
    .این راهی است که برای ایجاد یک صفحه توصیه می شود زیرا پیدا کردن آن صفحه وقتی صفحه دیگری با آن پیوند برقرار می کند برای افراد راحتتر است. پیوندها به صفحاتی که هنوز وجود ندارند یک خط چین دارد. 

  2. ایجاد صفحه ای که به هیچ کدام پیوند ندارد :
    در منوی عملهای سایت روی صفحه جدید کلیک کنید. از شما یک اسم درخواست می کند و سپس آن صفحه را در مخزن ویکی فعلی ایجاد کنید.
 
مدیریت مخزن ویکی تان 
شما می توانید صفحات در مخزن ویکی تان را مدیریت کنید با کلیک همه صفحات را ببینید روی تب صفحه در هر صفحه ای در مخزن. 
 
بازگرداندن صفحه
اگر شما نیاز به بازگرداندن یک نسخه از این صفحه دارید ، بر روی نگارش قبلی از بالای صفحه در قسمت صفحه کلیک کنید . سپس شما میتوانید هر یک از نگارش های قبلی را انتخاب کنید .
 
مشاهده پیوندهای ورودی 
.شما می توانید با کلیک پیوندهای واردشونده در بالای صفحه ببینید کدام صفحه ها با صفحه فعلی پیوند دارند. این به شما همه صفحه هایی را که بااین صفحه پیوند دارند نشان خواهد داد. 
 
 
 
برای اطلاعات بیشتر درباره استفاده از مخزن های ویکی بر پایه Windows SharePoint Services، بر راهنما در هر صفحه Windows SharePoint Services کلیک کنید.

نوامبر 16
قابلیت راه اندازی و بکارگیری لیست ها توسط sharepoint

کاربرد لیست ها در مدیریت پروژه های یک سایت گروهی:


لیست ها به شما در مدیریت پروژه های گروهی و ثبت اطلاعات پرتال کمک می کند. شما می توانید توسط امکانات موجود پرتال Sharepoint مثل تقویم(calendar) , لیست فعالیت ها,گزارش (log) و پاسخ هائی که به هر موضوع داده می شود, اتفاقاتی را که برای گروه پیش می آید دنبال کنید.

تیم بازاریابی برای پیگیری وضعیت گروه, مرخصی ها و کنفرانس ها از تقویم(calendar) استفاده می کند.اعضای گروه می توانند این تقویم را به برنامه آفیس اوت لوک 2007 خود متصل کرده و بدین وسیله از هرگونه مغایرت زمانبندی با تقویم های شخصی جلوگیری کنند. تیم بازاریابی برای مدیریت پروژه های بزرگ مثل طراحی یک همایش یا مدیریت یک فعالیت کمپین بازاریابی از لیست فعالیت ها (task list) استفاده می کند.

تیم بازاریابی برای مدیریت پروژه های بزرگ مثل طراحی یک همایش یا مدیریت یک فعالیت کمپین بازاریابی از لیست فعالیت ها (task list) استفاده می کند.

 

فعالیت ها(task) را می توان توسط یک نمای استاندارد از لیست(standard list view) و یا به عنوان یک لیست فعالیت های پروژه (project task list) راه اندازی کرد. لیست فعالیت های پروژه (project task list) یک برداشت کلی و مصور از فعالیت ها و پیشرفت آن ها به صورت نمای نموداری (Gantt view) فراهم می کند.

برای ایجاد لیست ها در هر قالب دلخواه, الگوهائی(template)از قبیل نمای استاندارد از لیست(standard list view) یا لیست فعالیت های پروژه (project task list) وجود دارد.

قابلیت راه اندازی و بکارگیری لیست ها توسط sharepoint 

 

تیم بازاریابی برای پیگیری مشکلات مرتبط با طراحی کنفرانس مثل بانک اطلاعاتی (database) ثبت نام, از لیست پیگیری موارد (issue tracking list)استفاده می کند.پس از پیگیری اعضای گروه, این موارد را گزارش کرده و تا زمانی که راه حلی برای آن ها پیدا نشده, هرگونه تغییر را یادداشت می کنند.

کار با لیست ها:

هنگامی که شما یک سایت گروهی می سازید, چندین لیست برای شما ساخته می شود.دامنه این لیست های از پیش تعریف شده, از یک تالار گفتگو (discussion board) تا یک لیست از تقویم ها  (calendar list) می باشد. شما می توانید این لیست ها را سفارشی کرده, موارد دلخواه را به آن ها اضافه کرده و از میان الگوها(template)ی موجود لیست های دیگر با تنظیمات و ستون های دلخواه بسازید.

لیست ها شامل اطلاعات مختلفی مثل متن, تاریخ و تصاویر هستند. لیست ها همچنین می توانند شامل محاسباتی از قبیل جمع و یا اطلاعاتی مثل تاریخ محاسبات برحسب روزهای هفته باشند.

با استفاده از لیست ها شما می توانید:

  • پیگیری نسخ مختلف (Track versions):

از آنجا که امکان بررسی چندین نسخه از موارد موجود در لیست وجود دارد, می توانید مشاهده کنید کدام لیست تغییر کرده و چه کسی آن را تغییر داده است.اگر در حین کار اشتباهی در نسخه جدید رخ دهد , می توان نسخه پیشین را برگردانید.

  • درخواست تایید (Require approval):

سازمان شما می تواند تعیین کند که چه مواردی از لیست ها پیش از نمایش در معرض دید عموم, به تایید برسد.

  • پست های الکترونیک یکپارچه (Integrated email):

اگر قابلیت دریافت و ارسال پست الکترونیک (email) در سایت شما فعال شده باشد, بعضی لیست ها می توانند از مزایای پست الکترونیک بهره مند شوند. از آنجائی که بعضی از انواع لیست ها, مثل تقویم ها(calendar) و تالارهای گفتگو (discussion) می توانند از مزایای پست الکترونیک بهره مند شوند, بنابراین افراد می توانند مطالب خودشان را از طریق ارسال پست الکترونیک به لیست ها اضافه کنند.علاوه بر این, میان تقویم ها(calendar) , فعالیت ها (task) , لیست تماس ها (contact list) و آفیس اوت لوک 2007 هماهنگی وجود دارد.

  • مجوزهای سفارشی (Customize permission):

سازمان شما می تواند برای یک لیست و یا حتی یک موضوع از یک لیست,مجوز سفارشی تعیین کند.اگر یک موضوع حاوی اطلاعات محرمانه باشد, این مزیت مفید خواهد بود.

  • ایجاد و مدیریت نماها (view):

گروه شما می تواند نماهای متفاوتی از لیست های یکسان بسازد.محتویات این لیست ها تغییر نمی کند بلکه موارد موجود در آن ها به طرق مختلف سازماندهی و فیلتر می شود,بنابراین افراد می توانند به سادگی اطلاعات با اهمیت تر و یا مطالب دلخواه را پیدا کنند.

  • آگاهی از تغییرات:

شما می توانید به عضویت RSS Feed در آمده و تغییرات پیش آمده در لیست ها را در نمایش دهنده RSS خود, مثل اوت لوک 2007 مشاهده کنید.اگر سازمان شما قابلیت دریافت پست الکترونیک را فعال کرده باشد, شما پس از هر تغییر یک هشدار پست الکترونیک (email alert) دریافت خواهید کرد.

  • مدیریت لیست ها و کار با مایکروسافت آفیس اکسس 2007 به صورت offline:

با استفاده از ابزارهای بانک اطلاعاتی می توانید لیست ها را مدیریت کرده و زمانی که به شبکه متصل نیستید (offline) آن ها را از مایکروسافت آفیس اکسس 2007 دریافت کنید.

  • مشاهده لیست ها از طریق دستگاه های موبایل:

شما می توانید لیست های زیادی از قبیل لیست فعالیت ها (task list) , تقویم ها (calendar) و کتابخانه های اسناد (Document library) را بر روی دستگاه های موبایل مشاهده کنید.

برای مشاهده لیست ها پس از آدرس وب سایت m/ را تایپ کنید.نمای موبایل (Mobile view) برای بعضی از انواع لیست ها مثل تالارهای گفتگو (discussion) فعال نیست و یا ممکن است همه ستون ها نشان داه نشود.

لیست های رایج برای همکاری (collaboration):

در ادامه به بعضی از انواع رایج از لیست ها که سازمان شما می تواند از آن استفاده کند, اشاره شده:

  • تقویم (Calendar):

برای همه اتفاقات مربوط به گروه یا وضعیت های بخصوص مثل تقویم پروژه یا تعطیلات شرکت,از تقویم(calendar) استفاده کنید.

  • فعالیت های پروژه (project task):

برای پیگیری اطلاعات مربوط به پروژه و دیگر اتفاقات پیش آمده در گروه,از لیست فعالیت ها (task list) استفاده کنید. شما می توانید فعالیت هائی مثل پیگیری وضعیت(track the status) و پیگیری درصد باقیمانده تا تکمیل پروژه(percentage complete) را به افراد محول کنید. لیست فعالیت های پروژه (project task list) فعالیت ها را به همراه نوار پیشرفت (progress bar) به صورت نمای نموداری (Gantt view) نمایش می دهد.

  • پیگیری موارد (issue tracking):

برای ذخیره بعضی موارد, وضعیت آن ها و حل مشکل,از لیست پیگیری موارد (issue tracking list) استفاده کنید.این نوع پیگیری, رایج ترین نوع از لیست ها جهت پیگیری پشتیبانی مواردی مثل سرویس دهی به مشتری, تضمین کیفیت و پشتیبانی فنی است.

  • تالارهای گفتگو (discussion board):

برای بوجود آوردن محل مرکزی جهت ثبت و ذخیره گفتگو و تبادل نظر افراد گروه,از تالارهای گفتگو (discussion board) که فرمتی شبیه گروه های خبری (newsgroup) دارند, استفاده کنید.

  • اخبار (Announcement):

جهت به اشتراک گذاری اخبار, وضعیت و تذکرات, از لیست اخبار (Announcement list) استفاده کنید.

  • تماس ها (contact):

برای ذخیره اطلاعات تک تک افراد و یا گروهی که با آن کار می کنید,از لیست تماس ها (contact list) استفاده کنید.

  • لینک ها (link):

به منظور داشتن یک محل مرکزی از لینک هائی که به وب سایت, اینترانت سازمانی شما و دیگر منابع داده شده,از لیست لینک ها (link list) استفاده کنید.

  • تالارهای نظر سنجی (survey):

جهت جمع آوری بازخوردهائی (feedback) مثل سنجش میزان رضایت کارمندان و یا برگزاری یک کوئیز,از تالارهای نظر سنجی(survey) استفاده کنید.

  • سفارش (custom):

اگرچه امکان سفارشی کردن لیست ها وجود دارد, شما می توانید از ابتدا لیستی سفارشی ساخته و تنظیمات دلخواه را به آن اعمال کنید, همچنین شما می توانید لیستی مبتنی بر صفحه گسترده ها       (Spreadsheet) مثل کاربرگ های (workbook) مایکروسافت آفیس اکسل 2007 برای مدیریت شماره تماس فروشنده ها بسازید.

 

 درباره این بلاگ

 
درباره این بلاگ
به وبلاگ های SharePoint خوش آمدید. از این مکان برای قرار دادن پیغامی کوتاه در خصوص این وبلاگ یا نویسندگان آن استفاده می شود. برای ویرایش این محتویات، از منوی "اعمال سایت" گزینه "ویرایش صفحه" انتخاب شود.